Pyhän Birgitan Ilmestyksiä

 

Pyhä Birgitta on yhdessä Maria Magdalenan kanssa Lempäälän kirkon suojeluspyhimys. Lempääläisen on siis syytä tutustua Birgitan Ilmestyksiin, ja on niissä tietenkin mielenkiintoa kaikille muillekin. Pään saa auki lukemalla tähän suomentamani kolme lukua Ilmestyksistä. Nykyinen ihana aikamme antaa mahdollisuuden saada silmänräpäyksessä tietokoneen kuvaruudulle vaikkapa Birgitan ilmestysten ensipainoksen vuodelta 1492, Reuelationes Sancte Birgitte


 


Sen painoi Lyypekissä Bartholomeus Ghotan, sama mies, joka painoi myös ensimmäisen vasiten Suomea varten julkaistun kirjan eli Missale Aboensen 1488. Ilmestysten muitakin laitoksia, myös käännöksinä, löytyy Google Booksista, Europeanasta ja muista tietokannoista. Ghotanin kirjan kuvia on tämän käännöksen kuvituksena (kiitos Gentin yliopiston kirjasto ja Google!). Toki on olemassa nykyajan kriittisiä laitoksiakin, mutta niitä ei löydä digitaalisina verkosta.

Vanhaa painotekstiä on joskus vaikea lukea, joten on helpotus, että internetistä löytää tekstin sekä selkeällä keskiajan latinalla että englanninnoksena.

Valitsin Ilmestysten ensimmäisen kirjan luvut 33, 35 ja 42. Suuri osa Ilmestyksistä on nykylukijalle hieman rasittavaa luettavaa sananmukaisesti keskiaikaisten asenteiden sekä moraalisten ja poliittisten tendenssien takia, jotka tietenkin ovat historiallisesti mielenkiintoisia. Ihmeellisesti sieltä kuitenkin löytyy kirkkaita helmiä, sellaisia kuin tähän valitsemani. Ilmestysten kieli on suhteellisen suoraviivaista proosaa tai oikeastaan puhetta, ei sillä tavalla tiukkaan pakattua kuin klassisten auktorien latina, joten vaatimattomillakin latinan taidoilla voi koettaa sitä ymmärtää, joskin vuoden kansalaisopistossa latinaa lukeneelle englanninkielinen käännös oli suureksi avuksi. En tiedä, onko juuri näitä jaksoja aiemmin käännetty suomeksi. (Luku 35 julkaistiin Lempäälän Joulussa 2017.) Vuonna 1990 ilmestyi valikoima Birgitan ilmestyksiä suomeksi: Andersson, Aron, et al. Jumalan äiti ja Birgitta: Valikoima Pyhän Birgitan ilmestyksiä. Birgittalaissisaret, 1990. Tätä kirjaa en ole vielä lukenut. Itse olen vain harrastelija, joten ammattilaisten tekemää kirjaa voi lämpimästi suositella.

Birgitta (1303–1373) saneli ilmestyksensä omalla äidinkielellään varhaisruotsilla, mistä ne sitten käännettiin latinaksi. Ruotsiksi ilmestyksistä on säilynyt vain muutama sivu. Tekstissä mainittu Kristuksen morsian, Sponsa Christi, tarkoittaa Birgittaa itseään.

 


Ilmestyksiä

 

Luku 33. Herran varoitussanoja morsiamelle oikeasta ja väärästä tiedosta ja kuinka hyvät enkelit auttavat hyviä oppineita ja paholaiset pahoja.

"Eräät ystävistäni ovat kuin oppineita, joilla on kolme ominaisuutta: ensiksi, luonnollisen ymmärryksen ylittävää älyn tietoa, toiseksi, tietoa ilman ihmisvaikutusta,  jota minä itse opetan heille sisäisesti; kolmanneksi, he ovat täynnä suloisuutta ja jumalallista nautintoa, jonka avulla he voittavat paholaisen.

Mutta nykyään ihmiset oppivat nurinkurisesti. Ensinnäkin, he haluavat olla tietoviisaita kerskauksen takia voidakseen käydä hyvistä papeista. Toiseksi, he haluavat olla tietoviisaita saadakseen ja omistaakseen rikkauksia. Kolmanneksi, he haluavat olla tietoviisaita saadakseen kunnianosoituksia ja arvoasemia.

Sen vuoksi, kun he menevät ja astuvat kouluihinsa, hylkään heidät, koska he opiskelevat ylimielisyyttään, vaikka minä opetin heille nöyryyttä. He astuvat sisään kunnianhimon takia, mutta minulla ei ollut mihin pääni kallistaisin. He astuvat sisään saadakseen arvonimiä kadehtien niitä, jotka ovat heitä ylempiä, mutta minut tuomitsi Pilatus ja Herodes pilkkasi.

Niinpä minä hylkään heidät, koska he eivät omaksu opetustani. Mutta silti, koska olen lempeä ja hyvä, annan kullekin, mitä hän pyytää. Joka nimittäin pyytää minulta leipää, hän sitä saa. Joka kuitenkin pyytää olkea, on saava sitä.

Niinpä ystäväni pyytävät minulta leipää, koska pyytävät ja opiskelevat jumalallista tietoa, jossa on rakkauteni. Mutta jotkut pyytävät olkea, nimittäin maallista tietoa. Koska, niin kuin oljessa, joka on järjettömien eläinten rehua, ei ole mitään hyödyllistä, ei myöskään maailman tiedossa, jota he pyytävät, ole mitään hyödyllistä eikä mitään sielunravintoa; tuskin muuta kuin mitätön maine ja turha vaiva, sillä kun ihminen kuolee, kaikki hänen tietonsa häviää tyhjiin ja häntä ylistäneet eivät voi häntä enää nähdä.

Minä puolestani olen kuin suuri herra, jolla on paljon palvelijoita, jotka jakavat isäntänsä puolesta, mikä kullekin on tarpeen. Siten sekä hyvät että pahat enkelit ovat vallassani.

Niinpä hyvät enkelit palvelevat ja lohduttavat niitä, jotka opiskelevat tietoani palvellen minua, raviten heitä lohdutuksella ja nautittavalla työllä. Maailmallisia viisaita sen sijaan auttavat pahat enkelit, jotka halunsa mukaan innostavat ja opettavat heitä mielin määrin ja johdattavat suuritöiseen järkeilyyn.

Kuitenkin jos he pitäisivät katseensa minussa, antaisin heille riittävästi leipää ilman työtä ja yllin kyllin maailmaa, josta he eivät koskaan saa tarpeekseen, sillä he muuttavat makean katkeraksi itselleen.

Mutta sinun, morsiameni, pitää olla kuin juusto, ja ruumiisi kuin muotti, jossa juusto muotoutuu, kunnes se saa muotin hahmon. Siten sieluasi, joka on minulle yhtä suloinen ja miellyttävä kuin juusto, täytyy tarpeeksi kauan koetella ja puhdistaa ruumiissa, kunnes ruumis ja sielu ovat sopusoinnussa ja molemmat pitävät saman pysyvän muodon, jotta liha tottelee henkeä ja henki kaitsee lihaa kohti kaikkinaista hyvettä."

 

Luku 35. Neitsyt kuvailee morsiamelle tuskaansa, jonka Kristuksen piina hänessä aiheutti, ja miten Aatami ja Eeva myivät maailman ja Kristus ja hänen neitsytäitinsä sen lunastivat.

Maria puhui: "Tyttäreni, ajattele poikani piinaa! Hänen jäsenensä olivat minulle kuin omat jäseneni ja kuin oma sydämeni. 

 

Sillä kuten muutkin lapset ovat äidin kohdussa, niin oli hän minussa. Mutta hän sikisi hehkuvan jumalallisen rakkauden armosta, kun taas muut lihan himosta.

 

Tästä sanoo hyvin hänen serkkunsa Johannes: 'Sana tuli lihaksi'. Sillä itse jumalallisesta rakkaudesta hän tuli ja oli minussa. Niin sana ja rakkaus loivat hänet minuun. Totisesti hän oli minulle kuin oma sydämeni.

 

Sen vuoksi, kun synnytin hänet, tunsin aivan kuin puolet sydämestäni olisi syntynyt ja poistunut minusta. Ja kun hän kärsi, tunsin aivan kuin oma sydämeni olisi kärsinyt.

 

Niin kuin sellainen, joka on puoliksi ulkopuolella ja puoleksi sisäpuolella; ja jos satutetaan sitä osaa, joka on ulkopuolella, samalla tavoin tuntee kivun se osa, joka on sisäpuolella; niin minäkin, kun poikaani ruoskittiin ja satutettiin, oli kuin omaa sydäntäni olisi ruoskittu ja satutettu.

 

Olin myös häntä lähinnä piinassa enkä ollut hänestä erossa. Seisoin likellä hänen ristiään ja niin kuin se kärsii pahimmin, joka on lähellä sydäntä, niin oli hänen tuskansa minulle suurempi kuin muille.

 

Kun hän katsoi minua ristiltä ja minä häntä, silloin kyyneleet purkautuivat silmistäni kuin veri suonista. Kun hän näki minut tuskan valtaamana, niin suuresti hän samastui tuskaani, että kuin hänen omien haavojensa tuska olisi tyyntynyt hänen minussa näkemänsä tuskan edessä. 

 

Sen vuoksi sanon rohkeasti, että hänen tuskansa oli minun tuskani, hänen sydämensä minun sydämeni. Aivan kuin Aatami ja Eeva myivät maailman omenasta, niin samoin poikani ja minä lunastimme maailman sydämellä. Sen tähden, tyttäreni, ajattele millainen minä olin poikani kuoleman ääressä, eikä sinun ole vaikea erota maailmasta."


Luku 42. Neitsyen kehotussanat morsiamelle, kuinka tämän tulee rakastaa hänen Poikaansa yli kaiken ja kuinka kaikki hyveet ja armo sisältyvät loistavaan Neitsyeen.

Äiti puhui: "Minulla oli kolme hyvettä, joilla miellytin Poikaani: sellaista nöyryyttä, ettei mikään olento, ei enkeli eikä ihminen, ollut minua nöyrempi; toiseksi minulla oli tottelevaisuutta, jolla pyrin tottelemaan poikaani kaikessa; kolmanneksi minulla oli erityisesti rakkautta.

Sen vuoksi poikani on kolminkertaisesti kunnioittanut minua. Ensimmäiseksi näet olen enkeleitä ja ihmisiä kunnioitetumpi, niin ettei Jumalassa ole hyvettä, joka ei loistaisi minussa, vaikka hän onkin kaiken lähde ja luoja.

Mutta olenkin hänen luomistaan se, jolle hän on antanut muita enemmän armoa.

Toiseksi, tottelevaisuuteni takia olen saanut sellaisen vallan, ettei niin saastaista syntistä olekaan, ettei hän saisi anteeksiantoa, jos hän kääntyy puoleeni alttiina parannukseen ja murhe sydämessä.

Kolmanneksi, rakkauden tähden Jumala on minua niin liki, että se, joka näkee Jumalan, näkee minut, ja joka näkee minut, voi nähdä minussa sekä jumaluuden että inhimillisyyden kuin peilistä, ja Jumalan minussa.

Sillä kuka tahansa näkee Jumalan, näkee hänessä kolme persoonaa, ja kuka tahansa näkee minut, näkee kuin kolme persoonaa. Jumaluus nimittäin sulkee minut sisäänsä sieluna ja ruumiina ja täyttää minut kaikella hyveellä, joten Jumalassa ei ole hyvettä, joka ei loista minussa, vaikka Jumala itse on isä ja kaiken hyveen antaja.

Niin kuin, jos kaksi ruumista on yhdistynyt toisiinsa – mitä tahansa toinen kokee, sen kokee toinenkin – niin Jumala on tehnyt minulle. Mikään ei nimittäin ole suloista, mikä ei ole minussa; aivan samoin kuin jollakulla olisi pähkinän sydän ja hän jakaisi sen toisen kanssa.

Sieluni ja ruumiini ovat puhtaammat kuin aurinko ja kirkkaammat kuin peili. Täten, niin kuin peilissä nähtäisiin kolme persoonaa, jos he seisovat sen ääressä, niin minunkin puhtaudessani voi nähdä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.

Minullahan oli poikani kohdussani jumaluutena. Nyt hän on nähtävänä minussa sekä jumalallisena että inhimillisenä kuin peilissä, sillä minut on kirkastettu.

Niinpä, poikani morsian, pyri tulemaan nöyryydessä kaltaisekseni äläkä rakasta mitään muuta kuin poikaani!"

                                                                                     Käännetty jouluksi 2017 Ilkka Mäkinen

 


 

*****


Ghotanin 1492 painamien Ilmestysten lopputekstit. 860-sivuinen kirja on tiedonhallinnan historiankin kannalta kiinnostava: sen lopussa on 154-sivuinen indeksi.

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Susia Lempäälän Häihenmatkassa (1875)

Kirjalähetys Uno Cygnaeukselle Sitkaan 1842